piatok, augusta 02, 2013

Život je...

Pôvodne tu mal byť úplne iný článok. O tom, že život pracujúceho absolventa univerzity v najškaredšej z krásavíc na Dunaji je možný. O tom, že sa oplatí bojovať s ľudskou zadubenosťou. Že prežiť pekný večer s priateľmi pri hudbe či rozhovoroch vôbec nie je mrhanie. Že hudba je strašne krásna vec len tak, sama o sebe, že osem hodín spánku občas nie je až tak dôležitých.

A namiesto toho, píšem toto.

Sviňa život, pomyslela som si a dívala som sa na hladinu Chorvátskeho ramena. Práve okolo mňa tretíkrát prebehlo natešené dievčatku v zelenej sukni a akýsi petržalský orech sa s veľkou radosťou šmaril do vody.  Spolu s fajkovým dymom sa v letnom večeri vznášal tak trochu smútok, tak trochu hnev, tak trochu údiv, tak trochu sklamanie. Tak trochu život, povedal by skeptik.

Zasratý život, povedala som si. Zatvorila som knižku v 68čke. Nevládala som viac čítať, Chaim Potok bol príliš kruto náznakovo jasný.

Sakra život, povedalo si dievča. Dívalo sa z lesného šera na veselých ľudí na čistinke a zrazu vedelo, že už nemôže. Potichu vyrozprávalo svoj príbeh papradiam. O bolesti a ľudskom hyenizme a o tom, že je občas nemožné robiť veci správne a očakávať podobnú snahu aj od ostatných. Zakrývalo si rukami tvár a na chvíľu verilo, že zem sa už viac nemôže rovnako točiť ako dovtedy a že už nikdy sa nevráti na tú čistinku a nebude sa usmievať a spievať a rozprávať vtipy.


Život je krátky, povedala Lucia Piussi. Ja som dočítala článok, zbalila si ruksak a vydávam sa na cestu. Možno nie kvôli človeku, čo ma už nespoznáva, ale kvôli mne samotnej. Kvôli ruženčeku, jakubkám, ultrapevným vrkočom a pohladeniam zrobenou dlaňou. Aby som si v občasnom zhone nezabudla niekde vlastnú tvár. 


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára